Events /  Upcoming Events
Press Room
The Challenge of the Youth in Lebanon: From Crisis to Opportunity
April 11, 2018
Lancaster Hotel, Beirut

The Challenge of the Youth in Lebanon: From Crisis to Opportunity

Lancaster Hotel, Beirut

As Lebanon prepares for a much-delayed parliamentary elections this spring, much focus and speculations will focus on the role of 9 young generations of voters who despite attaining the eligible voting age of 21 (since 2009, the last time Lebanon held parliamentary elections) have yet to vote for Parliament.

Naturally, youths are a vital catalyst of change and socio-economic development, as any investment in them is investing in the future of the country. Realistically however, the youth have been either unable or reluctant to defy the current political establishment.

In part, Lebanon’s sociological configuration-- where until further notice, ultimate loyalty remain sub-national, i.e. communal, and ultimate identity remains religious -- seem to have relegated the youth to subjects as opposed to citizens, where their basic rights are accessed through the mediation of a communal powerbroker rather than on account of their citizenship.


التحديات التي تواجه الشباب في لبنان: من الأزمة إلى الفرصة

فندق لانكستر، بيروت

مع اقتراب موعد الانتاابات التشريعية العتيدة التي من المفترض أن تجري في الربيع المقبل، تتوجه الأنظار إلى تسعة أجيال من الشباب الذين، وعلى الرغم من بلوغهم سن ال 12 أي السن القانونية لممارسة
. حق الانتااب، لم يشاركوا في أي انتاابات تشريعية كون آار انتاابات جرت عام 1002 مما لا شك فيه أن الجيل الصاعد يشكل عماد التغيير والمحرك الأساس للتنمية الاجتماعية والاقتصادية، وأي استثمار في الشباب يعد استثمار ا في مستقبل الوطن. ومع ذلك، يشير الواقع إلى أن الشباب اللبناني أما غير قادر على تحدي السلطة السياسية الراهنة أو لا يبتغي ذلك.
إن تكوين الاجتماع اللبناني ما يزال حتى إشعار آار، يعزز الولاءات الفرعية بحيث أن الولاء الأول والمطلق هو للطائفة والهوية هي هوية دينية وليست هوية وطنية. هذا الأمر دفع بالشباب اللبناني إلى أن يكونوا رعايا وليس مواطنين ويلجأون إلى زعماء طوائفهم للحصول على حقوقهم دون الاعتماد على مواطنيتهم.


Concept Note

Agenda

Report

Welcome Address

Presentation

Videos


MDF
by Amine Gemayel President of the Republic of Lebanon, 1982-1988
Contact Us
Le Serail, Bickfaya
Lebanon

T/F.   +961 4 984331
M. +961 71778796
E. info@maisondufutur.org